Wat is het verband tussen het functioneren van je lever en het al dan niet krijgen van een kater?

In de familie van mijn vriend wordt er bij momenten stevig gedronken. Maar daar heeft niemand ooit een kater. Veel drinken, alles door elkaar drinken.... niks kater niks nadorst etc. Mijn schoonmoeder is 85 jaar, drinkt trappist, wijn, pils en champagne door elkaar en staat de volgende dag uiterst fit op (en begint opnieuw te drinken). Mijn vriend zelf drinkt (meestal) alleen in het weekend, maar ook hij heeft nooit last van zwaar drinkgedrag.
Toch hebben enkele familieleden af en toe geel oogwit.
Ook in mijn familie zijn er vele grote drinkers. Maar mijn vader bv. heeft wél een kater na een dagje doorzakken. Bij mij is het heel erg : ik ben een goede "kanarie" en spoor slechte stoffen in alcoholhoudende dranken snel op door erg ziek te worden (braakneiging, hoofdpijn, nekpijn...). Als ik meer drink dan goed voor me is (bv. een hele fles wijn) idem. Niemand in onze familie heeft geel in zijn oogwit.
Volgens mijn vader hebben we een "sterke lever" en komt het daardoor dat we goed tegen de drank kunnen.
Wat is het verband tussen het functioneren van de lever en het al dan niet hebben van een kater?

Het beste antwoord

geen. Een kater wordt vooral veroorzaakt doordat je vocht te kort hebt. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam. En sommige mensen kunnen daar beter tegen dan anderen. Je lever heeft de functie om onder meer alcohol uit je lijf te halen. En die lever kan heel "sterk" zijn, maar veel alcohol is op den duur niet goed.
Maar het is net als met alles: sommigen roken hun hele leven en worden 90, anderen roken niet en sterven aan kanker als ze 40 zijn. Sommige zware drinkers merken niets van een verslechterde lever, anderen hebben een leverkwaal zonder ooit alcohol te drinken. Het is een loterij zou je bijna kunnen zeggen
9 jaar geleden
fremar
9 jaar geleden
Maar dit neemt niet weg dat de meeste overdreven drinkers en rokers veel meer kans hebben om daardoor vroeger te sterven(las gisteren nog iets van een 7 jaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanleg speelt een rol, die heb je of die heb je niet. Dat is de "loterij". Maar wie (veel) rookt of drinkt heeft wel een (veel) grotere kans op de hoofdprijs: op een nare manier vroegtijdig aan je einde komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet. Zoals hierboven gezegd gaat het om de uitdroging door alcohol. Alcohol zorgt dat je meer plast dan normaal. Als je vaak drinkt kan de lever meer alcohol verwerken dan normaal omdat dan de capaciteit van het afbreken van alcohol iets wordt vergroot. De lever breekt normaliter ongeveer 10 gram alcohol per uur af, dit komt overeen met ongeveer 1 glas alcoholische drank (bier zit in een groot glas, een wijnglas is al kleiner en gedistilleerd zit in een klein glaasje).
Als iemand echt gele ogen krijgt na drinken wijst dat op geelzucht en een absoluut onvoldoende werkende lever die veel meer en vaker klachten geeft.
Dit geloof ik eigenlijk niet. Wel hebben veel mensen wat gelig oogwit in het zichtbare deel van het oog, als je het onderste ooglid wat wegtrekt zie je dat er wat lager gewoon wit oogwit te zien is.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik heb het bekeken, het oogwit is vrij geel (niet zo erg dan bij geelzucht, maar gelig) en er zijn ook veel bloedaders zichtbaar. als je het wegtrekt zie je rood geen wit.
liveisgreat
9 jaar geleden
dus zou je theoretisch als je héél veel water drinkt terwijl je tegelijk veel alcohol drinkt een kater kunnen vermijden maar toch schade aan je lever toebrengen. ik vraag me ook af waarom alcohol uitdroogt. ik moet geenszins meer plassen als ik alcohol heb gedronken, en het ook na heel weinig drinken soms een kater (als ik dingen door elkaar drink, bv. een glas porto als aperitief en dan 2 glazen wijn tijdens het eten). en dan moet ik echt niet meer naar het toilet. dus dat uitdrogen moet nog door iets anders komen, als weet ik dat mensen aangeven dat ze van bier drinken vaak moeten plassen, er moet nog iets meer gebeuren dan dat om het uitdrogen te verklaren.
maar blijkbaar heeft het niets te maken met de lever, zoals ik vroeg....